Onko täällä suomalaisia VF4 pelaajia?(=any finnish VF4 players?)

Discussion in 'Local Scene' started by bracket, Nov 1, 2002.

1. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    Izha_Akira said:

Jos Jackyllä on nyt sabakia niin Bradin A.I:t tuppaa syömään ne kaikki. Akiran [4][P]+[G]+[K] ja Aoin [2][3][6][P]+[K] ovat vakialoituksiani Bradia vastaan.

Oma projektini tällä hetkellä on keksiä Akiralla combo joka on tehokkaampi kuin 97, mutta nuo liikkeet käy vähiin...
    Muuten olen tässä kehitellyt "näyttely" comboja. Polvi--P--Shrm--polvi, sitä rataa.

[/ QUOTE ]

Jackyllä ei ole sabakeja.

Akiralla päälle 97 pts on jokseenkin vaikeaa ilman seinää...

Tee Lionin (FC) [6][P][G] -- dash --[2][P] --[P]--[G] --[K][K] niin olen vaikuttunut. Akiralla vaikka kolme polvea putkeen ei ole enää nykyisessä seurassa kummoinenkaan juttu.

- ManjiMaru

2. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    Uh.. jos saan videotykin niin ajattelin nimenomaan lauantaita eli ekaa päivää.. 100% varma en kuitenkaan ole.

- ManjiMaru

3. gazza

gazza Well-Known Member

jepjep... ilmotat vaan kun tiedät.. mulla on molemmat lauantait (1., 8.) vapaana, sunnuntait ei kyllä sitten käy ollenkaan..

4. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    Kävin tuossa viime perjantaina katsomassa Kill Billin ja tykkäsin kovasti, en tosin ole varma kuinka paljon tribute-kamaa missasin. Kun olet vanha Kung-Fu-leffamies niin voit varmaan kertoa omia näkemyksiäsi..

OT ihan muuten vain silloin tällöin..

- ManjiMaru

5. gazza

gazza Well-Known Member

enpä ole vielä ehtinyt käydä katsomassa... tarkotus olisi kyllä..

6. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    Mitä helvettiä?? Kagen (Jumonji) K+G ei ole edes minkään sortin sabaki?? Minä olen koko ajan luullut että se on "sabakioin kaiken" tyylinen liike koska tietokone keskeyttää sillä aina tasan kaiken mitä minä teen, low punch, punch ,kyynärpää, DE, StPm, [4][6][P][K], [4][6][P][K][G], [3][P][K] koko ..tanan helahoito kaikilla hahmoilla. Kaikki keskeytyy -> (hold)K+G, K+G, P, P perään.

Mitä Kagelle sitten voi tehdä kun se on Jumonjissa?? Tämä on minulle suurempi ongelma kuin Sarah on ollut koskaan.. Sarahiin sentään voi osua silloin tällöin.. /versus/images/graemlins/confused.gif

-ManjiMaru

7. Ryadus

Ryadus Well-Known Member

120 euroa ei ole muka paljon? Mitäs se Izha siellä horisee? Saisikohan kaksi henkilöä alennusta /versus/images/graemlins/grin.gif?

Manji, Jacky yksi kiero aloitustyyli voisi olla [3][P][P][P]. Sitähän ei voi torjua, jos se osuu counterina. Silloin on vastustaja hätää kärsimässä.
    Onhan se totta, että Jeffryn liikkeet ovat kaikki riskipaikkoja, mutta onhan se mies ihan mukava.
    Täytyy vain oppia varomaan! /versus/images/graemlins/grin.gif

8. Aoi_Mei

Aoi_Mei Well-Known Member

Marun jumonji asentoon on helppo tehdä A.I vastaan reversaali, molemmat liikkeethän [K]+[G]/[P]+[K] on keskelle.
    Aoin YY-stance hoitaa myös homman kivasti.

9. Aoi_Mei

[ QUOTE ]
    ManjiMaru said:

Tee Lionin (FC) [6][P][G] -- dash --[2][P] --[P]--[G] --[K][K] niin olen vaikuttunut. Akiralla vaikka kolme polvea putkeen ei ole enää nykyisessä seurassa kummoinenkaan juttu.

- ManjiMaru

[/ QUOTE ]

Haha..oma polvi ennätykseni on 26 putkeen, mutta eipä tuo liike mikään erityistä taitoa vaadi.
    En tiedä miten hankala tuo Lionin combo on mutta en pahemmin välitäkään, keskityn vain omiin hahmoihini. Turhaa opetella combo jota en kuitenkaan käyttäisi...

Ja Jackyllä ei sabakeja? Yksi syy lisää (minulle) olla pelaamatta hänellä.

10. Neonomide

Neonomide Well-Known Member

PSN:
    Neonomide
    [ QUOTE ]
    Izha_Akira said:
    Haha..oma polvi ennätykseni on 26 putkeen, mutta eipä tuo liike mikään erityistä taitoa vaadi.
    En tiedä miten hankala tuo Lionin combo on mutta en pahemmin välitäkään, keskityn vain omiin hahmoihini. Turhaa opetella combo jota en kuitenkaan käyttäisi...

Ja Jackyllä ei sabakeja? Yksi syy lisää (minulle) olla pelaamatta hänellä.

[/ QUOTE ]

Jerkykö impotentti? /versus/images/graemlins/shocked.gif Oletko tutustunut jänskiin slidestep-[K]-cancel-komboihin? Tsekkaa vaikka Professor-Freeloader-matsi levyltä, ottaa vähän Lau lukua... jackyä on muuteltu suuntaan ja toisen, enkä itse ole vielä tavannut megalomaanisia ihmisvastustajia. AI tuppaa välillä pottuilemaan, mutta Jerkyllä pitää osata nykyään yomia ja kunnolla, methinks. Olenko ainut, kun hyppään taklien yli reaktiolla ja potkin ne mäkeen? Toisaalta Jackyn CBD antaa uusia mahkuja tehdä tuo [2]+[G]+[K], [K], esimerkiksi. Sanokaa jos olen väärässä, mutta Jackyn väistöjentappopeli voi olla ihan verrattoman hienoa, heikkoutena tosiaan tuo heikohko heittopeli ja vähän low-liikkeitä. Ei tuo vielä haittaa... Tänään Kill Billiä katsomaan. Manji: olen myös pitkän linjan Kung fu-miehiä: ajattelin ehkä tehdä gradun Bruce Lee-kultin etnografisesta tulkinnasta... /versus/images/graemlins/smirk.gif

11. Ryadus

Ryadus Well-Known Member

[ QUOTE ]
    ManjiMaru said:

Tee Lionin (FC) [6][P][G] -- dash --[2][P] --[P]--[G] --[K][K] niin olen vaikuttunut.
    - ManjiMaru

[/ QUOTE ]

En itse asiassa oikein tajua tuota komboa. Mikäs tuo FC oikein on? Sori, mutten ole hyvä tuollaisissa merkinnöissä. Löytyykö tuo kombo EVON CD:ltä?

12. Lingoon

Lingoon Well-Known Member

FC = full crouch / from crouch (molempia käytetään)

Elikkäs [2_][6][P][G]

13. Aoi_Mei

Olen katsonut kaikki evo cd:n videot, Freeloader(tai Jacky yleensäkään) ei tee kovin suurta vaikutusta verrattuna Chibitaan, Kuritaan, Yo-Ro-:hon, Homestay A:han...
    Slidestep cancel on tuttu jo vf4:stä mutta ei tee vaikutusta verrattuna esim.Heruru tanssiin(ei yksi temppu saa minua innostumaan jostain hahmosta)

Akiralta harmi kyllä leikattiin [2][K](nykyisin [1][K])cancel pois.

Jackyllä on puutetta kaikesta mistä minä pidän; heitot, reversaalit, sabakit, monimutkaiset liikkeet ja paina jotakin jonkin aikana-liikkeet(no löytyy yksi, muttei mikään juhlanpaikka, kun katsoo miten käyttökelpoinen SPoD on...)

14. gazza

gazza Well-Known Member

Sanotaan nyt tähän väliin, että mun innostukseni Sarahilla pelaamiseen on edennyt jo sille asteelle, että alan kokoamaan taulukkoa tytön komboista. Sen verran vieraasta hahmosta on kuitenkin edelleen kyse, että mielelläni otan kaikennäköisiä ehdotuksia vastaan.. komboja mulla on tällä hetkellä tiedossa kai vaivaiset 25 kappaletta ja niistäkin tehokkain on vain 89 pistettä...

15. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    Izha_Akira said:

Olen katsonut kaikki evo cd:n videot, Freeloader(tai Jacky yleensäkään) ei tee kovin suurta vaikutusta verrattuna Chibitaan, Kuritaan, Yo-Ro-:hon, Homestay A:han...
    Slidestep cancel on tuttu jo vf4:stä mutta ei tee vaikutusta verrattuna esim.Heruru tanssiin(ei yksi temppu saa minua innostumaan jostain hahmosta)

Akiralta harmi kyllä leikattiin [2][K](nykyisin [1][K])cancel pois.

Jackyllä on puutetta kaikesta mistä minä pidän; heitot, reversaalit, sabakit, monimutkaiset liikkeet ja paina jotakin jonkin aikana-liikkeet(no löytyy yksi, muttei mikään juhlanpaikka, kun katsoo miten käyttökelpoinen SPoD on...)

[/ QUOTE ]

Ehkä se johtuu siitä kun ei pelaa kys. hahmolla, niin ei tiedä mitä katsoa.. Eipä silti, minun mielestäni Jackyllä voi pelata näyttävästi (vrt. liikkeet olisivat näyttäviä) ja suurin osa ihmisistä taitaa aliarvioida Jackyn monipuolisuutta vain siksi että sillä voi pelata yksinkertaisesti /versus/images/graemlins/crazy.gif .

Minusta Jackylla on todella hauska pelata silloin kun homma sujuu.. Jacky loistaa sarjojen variaatiossa ja ajoituksen muuttamisessa. (Joskaan ei enää lyöntikorkeusvariaatiossa koska low-liikkeet :p )Koska liikkeiden syötteet ovat helppoja, Jacky-pelaajalla riittää aikaa tanssia crouchdasheilla ja dasheilla enemmän kuin esim. lähes liikkumattomilla hahmoilla Lei-Fei ja Shun(liikkuvat lähinnä vain liikkeiden ja combojen voimalla) ..
    Itse asiassa pidän Jackyä ehkä parhaana hahmona "crouchdash":äilijälle. Jackyllä on enemmän vaihtoehtoja kuin Akiralla yms, koska suurimmalla osalla Jackyn nopeista yksinkertaisista liikkeistä (helppoja tehdä) voi kätevästi keskeyttää dashit. Niissä on nopea palautuminen -> eikun dashaamaan lisää. Etäisyyden hallinta on Jackyn vahvimpia puolia..

Pyrin itse tekemään koko ajan CD -cancel -> joku liike tai taaksepäin CD-> cancel joku liike. Koska monista liikkeistä voi siirtyä shuffle steppiin
    [P]+[K] [K] -- [4]
    [6]+[P]+[K] -- [4]
    [K] [P] -- [4]
    (right foot forward) [P] [K] --[4]
    (right foot forward) [4]+[P]+[K] [K] -- [4]
    niin SS:ää voi ympätä keitokseen.

Sanottakoon että Shuffle step ei ole kovin kummoinen juttu itsessään ja Jackyn hyökkäykset SS:stä ovat melko huonoja. Pointtihan on siinä mitä Jacky tekee jos se ei menekään SS:ään sen liikkeen jälkeen josta voisi? SS on enemmänkin uhkakuva jolla pelataan psykologista peliä. Jos Jacky tanssii taaksepäin, ainoa tapa rangaista on heitto. Yksinkertainen ehdollistus: jos Jacky lähtee taaksepäin, heitä, jos tulee SS:stä eteenpäin, blokkaa.

Harmistus vain että Jackyllä on turhan pitkä lagi jos SS:stä tekee vain [3][3] eikä [3][P]:tä.. Ei pysty temppuilemaan muuten kuin kaikkein hitaimpia vastustajia vastaan, tosin (SS) [3][3][P] :tä voi viivyttää tosi pitkään.

Koska Jackyn sarjat koostuvat suhteellisen nopeista lyönneistä, vastustajan täytyy myös tehdä nopeita (ja yleensä lyhyen kantaman) liikkeitä. Tässä dashien merkitys astuu kuvaan, backdash - cancel tai BCD -cancel niin vastustajan lyönti meni ohi ja itse voi joko tehdä ilmacomboja esim. [P]+[K] [P] :llä niinkuin tactics advicessä tai sitten vain jotain jolla saa pidettyä etulyöntiaseman edelleen itsellään ja vastustajan jaloillaan.

Hmm.. olipa vuodatus.

Mitä muuten tarkoitat shufflestep cancelilla? Siirtymistä SS:ään vai Iaigeria vai mitä?

- ManjiMaru

ShinZ pelaa Jackyllä. 'Nuff said.

pps. Eihän se taas olisi kivaa jos kaikki hahmot olisivat samanlaisia: annos hyviä mid-liikkeitä, reversaleja, sabakeja, heittoja ja hämmennetään vähän. VFEvon yksi HIENOIMMISTA ASIOISTA on se että eri hahmoilla pelaaminen ei tarkoita pelkästään eri liikelistalla pelaamista, vaan myös yleensä kokonaan erilaista strategiaa ja näkökulmaa hyökkäykseen ja puolustukseen (Wolfia pelataan aivan eri lailla kuin Leitä ja Akiraa aivan eri tavoittein kuin Shunia..) Jacky on yksi ruokalaji lisää VF:n juhlapöydässä..

vuodatus - off.

16. Neonomide

PSN:
    Neonomide
    Hieman juttua vaikkapa Sadistic hanging knee-heitosta...
    "It can be tech rolled, which means that you can play tech roll mindgames afterwards.
    If the opponent fails to tech roll, you have a chance for at least a ground kick.
    That's 78 points of damage total, which is very close to the maximum throw damage you'll
    see in VF. Lazy opponents and average players may eat an + pounce if they fail to TR."

Sitten lisää [P]+[G] heitosta:
    "If you use the ground kick after this throw, you lose a little time to position
    yourself for okizeme (pressuring the downed opponent). You may prefer to forego the ground
    kick and instead try to hurt the opponent for trying a rising attack.. for example, you
    can hold and to hop over the opponent's fallen body, and if they try a rising
    attack right away you can connect with a backturned + into their back. This sets
    up a very damaging combo for you. You can also try sticking close to the opponent and
    attempting to interrupt their rising kick with a knee for a damaging float combo."

Sitten kaiken kruunuksi juttua [6][4]+[G]+[P] heitosta:
    "If you're in a crouch and need a quick throw, this is the best to use. You need to
    only move the lever twice to do this throw from a crouch: once to forward, once to back.
    If you want to enter the throw command, you need to go from a crouch to neutral,
    then back to , then back to neutral, then back to . That means entering the
    trip'n'hammer is just a tiny bit faster than entering a sadistic hanging knee. That slight
    difference in speed could matter in situations where you barely reacted in time to throw."

Lisäksi voin mainita että vanha [6][6]+[G]+[P] on uusittu ja sen jälkeen vastustaja on naama turpeessa. Jacko rulaa, vaikka väkisin... /versus/images/graemlins/cool.gif

17. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    Heh, ei Jackyn heittopeli mitenkään surkeaa ole, onpahan vain vähemmän vaihtoehtoja kuin joillain muilla. Mutta niin on tarkoituskin. Lau on vieläkin yksinkertaisempi, ja siksi sillä kai on enemmän heittoja.

- ManjiMaru

18. Neonomide

PSN:
    Neonomide
    [ QUOTE ]
    ManjiMaru said:
    Koska Jackyn sarjat koostuvat suhteellisen nopeista lyönneistä, vastustajan täytyy myös tehdä nopeita (ja yleensä lyhyen kantaman) liikkeitä. Tässä dashien merkitys astuu kuvaan, backdash - cancel tai BCD -cancel niin vastustajan lyönti meni ohi ja itse voi joko tehdä ilmacomboja esim. [P]+[K] [P] :llä niinkuin tactics advicessä tai sitten vain jotain jolla saa pidettyä etulyöntiaseman edelleen itsellään ja vastustajan jaloillaan.
    Hmm.. olipa vuodatus.
    Mitä muuten tarkoitat shufflestep cancelilla? Siirtymistä SS:ään vai Iaigeria vai mitä?
    - ManjiMaru
    ShinZ pelaa Jackyllä. 'Nuff said.
    pps. Eihän se taas olisi kivaa jos kaikki hahmot olisivat samanlaisia: annos hyviä mid-liikkeitä, reversaleja, sabakeja, heittoja ja hämmennetään vähän. VFEvon yksi HIENOIMMISTA ASIOISTA on se että eri hahmoilla pelaaminen ei tarkoita pelkästään eri liikelistalla pelaamista, vaan myös yleensä kokonaan erilaista strategiaa ja näkökulmaa hyökkäykseen ja puolustukseen (Wolfia pelataan aivan eri lailla kuin Leitä ja Akiraa aivan eri tavoittein kuin Shunia..) Jacky on yksi ruokalaji lisää VF:n juhlapöydässä..
    vuodatus - off.

[/ QUOTE ]

Sori, supistin vähän viittauksia. Itse olen Jackyllä pelannut kunnolla vähän kaikissa peleissä, mutta todella olen innostunut vasta Evon Jackystä, en vähiten koska kerrankin mukana on "aitoja" JKD-liikkeitä ja takttiikoita. Slide steppi on ilmeisestikin olennainen osa infernaalista Jackyä, eikä sovi tosiaan unohtaa, että CD on siitäkin näppärää kamaa, itse canceloin sen evadeen jos tilanne vaatii. Noita taktiikoitasi olen käyttänytkin jo iät ajat. /versus/images/graemlins/grin.gif Tykkään liikkua paljon Jackyllä ja kusettaa vastustajia tekemään virheitä, joista rankaiseminen on aina ollut helppoa/tyydyttävää ja hienon näköistä. Toisaalta Jackyyn eivät tehoa tietyt kombot, koska tyyppi on heavymiddletier-painoluokkaa, kuten näköjään Akirakin. Toiseksi Jerky (vanha "lempinimi" Jackylle) voi rangaista väistäjävelhoja huikealla arsenaalilla, mitä kukaan ei jaksa koskaan mainita jostain ihmeellisestä syystä. Jackyn liikkumisen tärkeys taas korostuu ajatellessa Jackyn lajia (Jeet Kune Do), jossa liikkumisen helppous on ensisijaista, kuten myös hurjat ja nopeat vastahyökkäykset. Kaikki "turha" on poissa JKD:n ideaalista, vaikkei se pelissä aina näin menisikään.

Tästä olen sanonut ennenkin, mutta VF on alunperin tarkoitettu Yu Suzukin (kuninkaiden kuningas!) sanoin taistelusimulaatioksi (Tämä ideaali oli varmaankin huipussaan messiaanisen VF3:n aikoihin, mutta koska pelaajat pitivät enemmän VF2-tyylistä, päätettiin VF4 tehdä enemmän kakkosen tyyppiseksi), jossa kaikki lajit esitettäisiin tasavertaisina. Tällöin taistelun lopputulokseen vaikuttaisi periaatteessa vain pelaajien taidot ja pelimekaniikan ymmärtäminen, eikä hahmojen valinta. Toisin sanoen VF-koulukunta haluaa korostaa pelaajaa, ei hahmojen vedonlyöntikertoimia. Sittemmin alkuperäistä ideaalia on tietenkin pyritty kritisoimaan vaikkapa vetoamalla hannarihahmoihin, kuten klassisesti sellaisena pidetty Jacky (jota on muuteltu mielettomästi, kuten Manji sanoi) ja uudemmista ehdokkaista Leifei, WTF-mies. Toisaalta AM2 on ilmeisen hanakasti halunnut vältellä tätä aina pakotamalla analysoimaan eri tilanteita mahdollisimman usein, ilman, että matsit koskaan päättyisivät "korkeimman tahdon" mukaan. Lisää tasapainoa siis.

Tähän voi myös sanoa että näiden (mielestäni keinotekoisten) listojen mukaan vaikkapa Lion on rankattu usein sarjassa low-tieriin, vaikka ehkäpä koko maailman paras VF-otaku Chibita nakittaa hahmolla muistaakseni nykyään noin 89% voittomarginaalilla porukkaa pussiin. Esim. VF3:ssa mies voitti silminäkijöiden mukaan n. 95% matseistaan ring-outeilla, joten joko äijä on kehittynyt (nyt kun ring-outit eivät enää ole niin tärkeitä), tai muut pelaajat ovat huonontuneet vastaavasti. On IMHO helppo päätellä että hahmoilla pelaamisessa ei ole selviä rajoja. Kuten kamppailulajiopettajani sanoo: "Where are the limits? There is no limits!"

Livenähän näitä asioita oppii parhaiten ja vain monipuolisella matsaus(ja katselu-)kokemuksella voi vakuuttua monista aspekteista, mitä VF voi tarjota pelaajilleen. Matsien loputon monimuotoisuus muodostuukin juuri näistä näennäisen loputtomista vaihtoehtoisista tilanteista, joita peli pyrkii tarjoamaan. Aina on erilaisia pelaajia ja tulkintoja eri hahmoista ja pelaamistyyleistä. Voi vain kuvitella (ja pitäisikin), mitä hienoja komboja ja tekniikoita jää käyttämättä kun lukemattomat pelaajat ottavat käyttöön jatkuvasti uusia "metasääntöjä" ja rajoituksia (kuten kentän laidalle meneminen RO:n toivossa), jotka aina vaikuttavat pelin kulkuun. Kuten monet minua viisaammat ja tietenkin vähäsanaisemmat ovat monesti sanoneet, että VF on arcadipelien vastine shakille: "A rather simplistic game structure, but it is the mind that contains all possibilities" -Neonomide-

Kukahan nyt oikein säätää? /versus/images/graemlins/cool.gif

19. Neonomide

PSN:
    Neonomide
    [ QUOTE ]
    ManjiMaru said:

Mitä helvettiä?? Kagen (Jumonji) K+G ei ole edes minkään sortin sabaki?? Minä olen koko ajan luullut että se on "sabakioin kaiken" tyylinen liike koska tietokone keskeyttää sillä aina tasan kaiken mitä minä teen, low punch, punch ,kyynärpää, DE, StPm, [4][6][P][K], [4][6][P][K][G], [3][P][K] koko ..tanan helahoito kaikilla hahmoilla. Kaikki keskeytyy -> (hold)K+G, K+G, P, P perään.

Mitä Kagelle sitten voi tehdä kun se on Jumonjissa?? Tämä on minulle suurempi ongelma kuin Sarah on ollut koskaan.. Sarahiin sentään voi osua silloin tällöin.. /versus/images/graemlins/confused.gif

-ManjiMaru

[/ QUOTE ]

Kokeile väistöhyökkäystä. Jos Kage tekee siihen sabakin niin kastaudun muslimiksi.

20. Aoi_Mei

Olen pelannut hiukan Sarahilla mutta mielenkiinto palasi takaisin omiin hahmoihini, jäi vähän sama tunne kuin Jackystä...
    Nykyään pelailen Pailla melkoisesti Akiran ja Aoin lisäksi.

Kyllähän kaikki hahmot on omalla tavallaan monipuolisia ja hauska pelata, mutta sehän on henkilöstä kiinni. Kaikkia hahmoja kokeiltuani olen päätynyt niihin millä tällä hetkellä pelaan ja niistä pidän kiinni ellei vf5:ssa tapahdu mitään radikaaleja muutoksia(huonompaan päin,vaikka melko epätodennäköistä).

Miten te yleensä nimeätte hahmonne? Itsellä on kaikilla Izha Akira nimenä, kuten sopi odottaa (lähinnä uusintojen takia).

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice