Onko täällä suomalaisia VF4 pelaajia?(=any finnish VF4 players?)

Discussion in 'Local Scene' started by bracket, Nov 1, 2002.

1. Aoi_Mei

Aoi_Mei Well-Known Member

No ei mikäli kyse on varmasta heittopaikasta tai jos Jackyn [K]+[G] tulee yhtäaikaa evaden kanssa.
    PS. Akiran [3][K]+[G][6][P] [8]/[2] liike pystyy ohittamaan kierteitä. Käytän sitä rising attackien ohitukseen(kiitokset CreeDille)

2. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    Jos heittocounterable liike blokataan niin heittoa ei voi väistää mitenkään. (Ainoa vaihtoehto välttyä joutumasta heitetyksi on tehdä oikea heittopako)

Kaikki vastaiskuliikkeet taas ym. tapauksessa voi pelkästään blokata, ei ole pakko väistää..

Huomatkaa toki ettei ole varmaa YHTÄ tapaa väistää KAIKKIA vastaiskuja, sillä useat liikkeet voi väistää vain yhteen suuntaan. (voittopuolisesti vastustajan naamapuolelle, poikkeuksena Lau ja Pai sekä Akira). Suunnilla taas on väliä..

Esimerkki: kaikki Akiran liikkeet voi käsittääkseni väistää Akiran selkäpuolelle, PAITSI SPoD. Jos siis pelaat Akiralla Akiraa vastaan ja [6][6][6][P] blokataan. Teet E-TEG:n, siten että väistät Akiran selkäpuolelle, vastustaja onkin ovela ja tekee SPoD:in, saat 60 pistettä lättyyn koska väistö oli väärään suuntaan..

On liikkeitä jotka ovat "half-circular" eli puoliympyrämäinen kaari (näitä on paljon muitakin kuin kiertopotkut) ja on liikkeitä jotka ovat "full-circular" eli täysiympyräliikkeitä.

Täyden ympyrän liikkeitä ei voi väistää mihinkään suuntaan. (Käsittääkseni esimerkki Jackyn [4] [6][K][G])

Puoliympyräliikkeet voi väistää yhteen tiettyyn suuntaan (joko naama tai selkäpuolelle) esim. Akiran [4] [6][P][K][G]

Muut liikkeet ovat lineaarisia ja voidaan väistää kumpaan suuntaan tahansa. Katsokaa VFDC:n hahmokohtaiset liikelistat. Niissä on sarake "esc" joka tarkoittaa väistösuuntaa. f =etupuolelle b= takapuolelle, ja jos sarakkeessa ei ole merkintää, liikkeen voi väistää kummalle puolelle vain. x = ei voi väistää lainkaan.

- ManjiMaru

3. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    Neonomide said:

Onkohan sitten lankaan mahdollista väistää korkeita kierreliikkeitä (vaikka mainitsemassasi tapauksessa Akiralla) tekemällä evade ja nopeasti tekemällä cancel CD:llä? eteen tai taakse? Olettaen että vastustaja tekee vaikka Jackyn [G][K] liikkeen heti kun pystyy...

[/ QUOTE ]

Ei ole. Koska kiertopotkua ei alun perinkään voinut väistää niin väistöstä tulee missi (missed evade) ja lenkkari kajahtaa kalloon. CD ei ehdi muuttaa asiaa sikäli kun ymmärrän, onhan Jackylla ainakin 8 framen etumatka..

Tuo Akiran väistö [3][K][G] -- [6][P] -- [8]/[2] kait sitten väistää liikkeitä (oikeamminkin ei välitä lainkaan liikkeistä kuten Aoin YY-evade). Mielenkiintoista..

- ManjiMaru

4. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    No täytyy kyllä sanoa että trialin 4TE on minullekin vielä liian kova pala.. Olen toistaiseksi onnistunut tekemään kokonaista kaksi onnistunutta 4TE:tä.. Kyllä se sieltä vielä.. (Gazza on läpäissyt tuon trialin kait jo kolmesti..)

Ja se on sitten sanottava että trialin E-4TE eli väistön kera nuo neljä heittopakoa on PALJON helpompi. Itsellänikin meni läpi kertalaakista. Eli siinä saa vähän suhdekuvaa.

Mitä tulee triplapakoihin niin eilen päivittäisten treenien yhteydessä laitoin E-TTEG trialiin määräksi 20 ja vedin läpi noin seitsemässä minuutissa. Kyllä jonain päivänä E-TTEG:t on kaksinpelissäkin mukana.. /versus/images/graemlins/cool.gif

[ QUOTE ]
    Tuon logiikan mukaan Jeffry syö laakia (melkein) joka speciaalin jälkeen?

[/ QUOTE ] Jep. Ilmankos tietokone onkin niin hyvä pakenemaan heitoista.. Onhan Jeffryllä tietysti hyviä uncounterableliikkeitäkin.. Lisäksi noiden 'spesiaali'-liikkeiden huonot puolet voi kumota siten kuin usein sanon: huolehdi vain siitä että ne osuvat /versus/images/graemlins/smile.gif

- ManjiMaru

5. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    Ryadus said:

Aww... Sori jos olen sekoittanut sinut ManjiMaru. Tarkoitan vain sitä kikkaa, joka oli Bradin sarjoissa (vai oliko se comboissa). Kun heittää [4][6][P]+[G], pääsee iskemään [4][6][K]+[G]. Sitä tarkoitin. Joko ymmärrät. Sori jos sekoitin. Koetan parantaa lauserakennettani. /versus/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

No nyt alkaa valjeta.. Potku on teoreettisesti varma kaikissa tapauksissa, jokainen tapaus tosin vaatii erilaisen ajoituksen.

Tämä sarja on enemmänkin tosiaan luokkaa anti-Techroll tekniikka. Eniten varmaan kannattaa kytätä sitä tilannetta kun vastustaja rollaa sivulle. Polven jälkeen vaikka [6][6][K] ? ja ilmacombo?

- ManjiMaru

6. Ryadus

Ryadus Well-Known Member

Joo. Kyllä se [6][6][K] osuu sivuvierinnästä, mutta ei sitä kannata yrittää paikaltaannousuun, kun silloin tarjoilee vastustajalle heittoa. On muuten se [4][6][K]+[G]:kin varma heittopaikka. Sekin piruttaa.
    Mikset pelaa Bradillä? Näytät tuntevan hänen liikkeensä. On se kummaa ettei sillä tykätä pelata.

Muuten, Manji, olet varmaankin nähnyt sen HanaBiRein tuuletuksen niissä sen videoissa. Osaatko sen? Onko se helppo tehdä kepillä vai pelaatko kepillä. Olen saanut tehtyä sen padillä pari kertaa, mutta hitaammin kuin Hanabi.

7. Aoi_Mei

Kuka täysjärkinen tekee sivuvierähdyksen tilanteesta "pää vastustajaan päin" kun ottelee ihmistä vastaan? Allekirjoittaa oman hautakivensä.

8. Lingoon

Lingoon Well-Known Member

Aamen.

9. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    YohoA said:

Kuka täysjärkinen tekee sivuvierähdyksen tilanteesta "pää vastustajaan päin" kun ottelee ihmistä vastaan? Allekirjoittaa oman hautakivensä.

[/ QUOTE ]

Tapahtuu useammin kuin luuletkaan.. /versus/images/graemlins/ooo.gif
    Toisaalta jos kippaa paikallaan pystyyn saattaa yhtä hyvin palkinnoksi joutua heitetyksi. Lisäksi tämä riippuu hahmosta millä pelaa. Minä en ainakaan pysty Akiralla rankaisemaan läheskään niin hyvin TR:ää kuin toivoisin. Sidekickin ajoitus on ärsyttävä..

Kaikki ovat toisaalta kuulleet siitä mitä Lei-Fei voi tehdä.. Leillä nuo anti-TR rankaisut on tarpeettomankin helppoja..

- ManjiMaru

10. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    Mikset pelaa Bradillä? Näytät tuntevan hänen liikkeensä. On se kummaa ettei sillä tykätä pelata.

Muuten, Manji, olet varmaankin nähnyt sen HanaBiRein tuuletuksen niissä sen videoissa. Osaatko sen? Onko se helppo tehdä kepillä vai pelaatko kepillä. Olen saanut tehtyä sen padillä pari kertaa, mutta hitaammin kuin Hanabi.

[/ QUOTE ]

Tunnen varsin monen hahmon liikkeitä mutta ei ole "aikaa" pelata niillä. Akira on tällä hetkellä 80% päähahmoni, ei siksi etten osaisi muilla pelata vaan koska haluan keskittyä tekemään Akirasta mahdollisimman kilpailukykyisen. Jämät pelistäni jää Leille ja Lionille tällä hetkellä. Olen jättänyt Jackyn jäihin toistaiseksi (koska sillä on turkasen vaikea pelata! Eikö ole paradoksaalista?)

Hanabirein tuuletus on nimeltään "Heruru-dance" sen pelaajan mukaan joka sitä ensiksi käytti. Heruru ei esiinny evon videoilla. Olen yrittänyt tuota mutta ei suju niin hyvin kuin toivoisin. Ehkä kaksi sykliä sujuu nopeasti mutta sitten tulee joku muu liike vahingossa.

- ManjiMaru

11. Ryadus

Ryadus Well-Known Member

Jaa. Heruru on siis oikea pelaaja. Olen saanut tehtyä sen varmaan kymmenen kertaa peräkkäin, mutta hitaammin. Minulla on käytössä vain kaksi hahmoa, Vanessa ja Brad. On mukavaa keksiä uusia kikkoja heillä. YohoA:kin menee kohta sekaisin /versus/images/graemlins/grin.gif!

Vanessalla on muuten se sairas kombo [6][P]+[K] [2][P] pikku dash [3_][K][K], josta mainitsin jo aikaisemmin. Onko kukaan ikinä yrittänyt sitä tai onnistunut siinä?`

Pelaako kukaan edes Vanessalla? Se kombo löytyy muuten Combo searchista, jos ei saa tuosta ylhäällä olevasta selvää.

12. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    Ryadus said:

Jaa. Heruru on siis oikea pelaaja. Olen saanut tehtyä sen varmaan kymmenen kertaa peräkkäin, mutta hitaammin. Minulla on käytössä vain kaksi hahmoa, Vanessa ja Brad. On mukavaa keksiä uusia kikkoja heillä. YohoA:kin menee kohta sekaisin /versus/images/graemlins/grin.gif!

Vanessalla on muuten se sairas kombo [6][P]+[K] [2][P] pikku dash [3_][K][K], josta mainitsin jo aikaisemmin. Onko kukaan ikinä yrittänyt sitä tai onnistunut siinä?`

Pelaako kukaan edes Vanessalla? Se kombo löytyy muuten Combo searchista, jos ei saa tuosta ylhäällä olevasta selvää.

[/ QUOTE ]

Hrmph! Postasin tähän vastauksen jo aikoja sitten. Sanon uudestaan; mikäli tarkoitat Vanessan (OS) [6][P][K] :ta, (niinkuin oletan) combo on naurettavan helppo. Tarkasti ottaen se vain kuuluu
    (OS) [6][P][K] -- dash -- [2][P] -- [3_][K][K] Eli dashataan ennen lowpunchia. Vedin combon varmaan 8 kertaa putkeen kun kokeilin..

Mitä tulee Vanessalla pelaamiseen, olen havainnut että kovin moni aloitteleva (tai vähän VF:ää pelaava) pelaaja ainakin kokeilee Vanessaa. Viimeksi Mezatte (GGX2-mies) kokeili rautanyrkkimiitissä VF4Evoa, otti Vanessan. Minä en pelaa Vanessalla koska haluan tehdä ilmacomboja. (Lisäksi Shunin tavoin olen saanut antipatioita kun olen pelannut niitä vastaan kaksinpelissä..)

13. Aoi_Mei

Kokeilepa joskus SPoDia siihen "pää kohti vastustajaa"-tilanteeseen jos nousevat paikoiltaan.
    Kokeilen tässä muitakin kun ehdin.
    Itse selvitän tilanteen joko nousemalla paikoiltaan tai sitten en nouse ollenkaan( tosin on muutama tilanne jossa on pakko nousta mutta saa silti rankaisun /versus/images/graemlins/confused.gif). Sivuvierähdystä en tee ikinä, miksi jotkut edes harkitsee sitä? Joko ei ole tietoinen miten käy tai sitten ei osaa katsoa tilannetta.

14. Neonomide

Neonomide Well-Known Member

PSN:
    Neonomide
    [/ QUOTE ]Tunnen varsin monen hahmon liikkeitä mutta ei ole "aikaa" pelata niillä. Akira on tällä hetkellä 80% päähahmoni, ei siksi etten osaisi muilla pelata vaan koska haluan keskittyä tekemään Akirasta mahdollisimman kilpailukykyisen. Jämät pelistäni jää Leille ja Lionille tällä hetkellä. Olen jättänyt Jackyn jäihin toistaiseksi (koska sillä on turkasen vaikea pelata! Eikö ole paradoksaalista?)
    - ManjiMaru

[/ QUOTE ]

Eikö "Jerky" oikein rulaa enää? Itsekin kyllä tuskastelin kaverin uusien systeemien kanssa mutta tulin siihen lopputulokseen, että oikealla taktiikalla Jaakolla on oikeastaan vaikea hävitä. Esim. toi [P]+[K], [K]... Siperia opettaa /versus/images/graemlins/cool.gif Oma Jerky seilalee veteran tasolle ja "tuntee" enemmän kuin "ajattelee"... /versus/images/graemlins/ooo.gif

15. Neonomide

PSN:
    Neonomide
    Mikähän siinä "sivuvierähdyksessä" niin pahaa on? Silläkin uhalla, että ärsytän kaivamalla ilmeisen vanhaa puheenaihetta esiin, mutta eikö Lein shooting arrowit ole täysin väistettävissä joka tapauksessa? Miten sitäpaitsi Leillä voi muka tappaa vastustajan yhdellä kombolla? En ymmärrä... /versus/images/graemlins/confused.gif

16. Neonomide

PSN:
    Neonomide
    Eli minä (häpeää kun täyttää sivua omilla höpinöillään)
    pelaan Vanessalla. Tuo kombo täytyy testata. Kumpi tyyli on mielestäsi kätevämpi? Itse seilaan kummankin välillä kuin kaarnalaiva myrskyssä, Def sukkaa jos vastustaja vain juoksee pakoon, toisaalta Off on hyvä jos haluan pitää painetta yllä. Vanessan heitopeli on mielenkiintoista, koska escapet muuttuvat kun tyyli vaihtuu /versus/images/graemlins/cool.gif Tiedättekö onko gcb+[G][P] (Off) ollenkaan paettavissa? Muut mountiin menevät eivät ainakaan ole, täytyy iskeä kupoliin vain ajoissa...

17. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    [ QUOTE ]
    YohoA said:

Kokeilepa joskus SPoDia siihen "pää kohti vastustajaa"-tilanteeseen jos nousevat paikoiltaan.
    Kokeilen tässä muitakin kun ehdin.
    Itse selvitän tilanteen joko nousemalla paikoiltaan tai sitten en nouse ollenkaan( tosin on muutama tilanne jossa on pakko nousta mutta saa silti rankaisun /versus/images/graemlins/confused.gif). Sivuvierähdystä en tee ikinä, miksi jotkut edes harkitsee sitä? Joko ei ole tietoinen miten käy tai sitten ei osaa katsoa tilannetta.

[/ QUOTE ]

Noh, eiköpä tuota voisi kutsua pahaksi tavaksi, jota poden. Motivaatio sivurullaukselle on se, että siitä voi kätevämmin siirtyä hyökkäykseen toisin kuin QR:stä. Esim jos Kage tekee [6][6][P][K][G] kumiukkohypyn (myönnetään, kaukaa haettu ajatus) eikä tule seinäiskua, Voi tehdä Akiralla TR -> DbPm mikä muistaakseni ainakin VF4:ssä oli suurinpiirtein varma. Sama juttu jos vastustaja yrittää alaheittoa ja kämmeltää ajoituksen tai yrittää jotain muuta hyökkäystä juuri ylösnousun yhteydessä.

Lakkaan kyllä pyörimästä samantien jos vastustaja osoittaa pystyvänsä TR:ää rankaisemaan.. ehkä tuo nyt oli viite millaisia vastustajia minulla on täällä.. Välillä tulee varma rankaisu mutta yleensä vastustaja yrittääkin vedättää suuremman lämän piledriveria/Korean swingiä ym.

Eikä sitäpaitsi tuo pää kohti vastustajaa tilanne oikeastaan tule kuin vatsastunnin jälkeisistä floateista -> vähemmistö.

Neonomide: Jacky ei ruleta kun pelaa liian hyviä vastustajia vastaan.. Silloin Jackyn heikkous tulee ilmi, eli Jackyn liikkeiden rangaistavuus. Koska Jaska ei saa kunnolla lämää aikaan kuin oikeastaan erittäin rangaistavilla floater-liikkeillä (polvi, [3][3][K] ym) niin todennäköisyyden lakien mukaan jossain vaiheessa riskillä pelaaminen kääntyy Jackya vastaan.. Tämä saattaa tuntua kummalliselta ajatukselta mutta miettikääpäs mitä tapahtuu jos vastustaja ei menekään enää Jaskan punch-sarja, kyynärpää, viivytys ym. jujutuksiin. Mitäs Jaska sitten tekee? Jackyllä ei ole mahdollisuutta tehdä comboa tai horjutusta heiton jälkeen toisin kuin Akira, Lau, Pai, Lei, Kage ym. Plus Jaskalla on aika vähissä nuo heitot..

- ManjiMaru

18. Ryadus

Ryadus Well-Known Member

[ QUOTE ]
    Neonomide said:
    Tiedättekö onko gcb+[G][P] (Off) ollenkaan paettavissa?

[/ QUOTE ]
    Sori, mutten oikein ymmärrä mitä tuo sinun gcb [G][P] tarkoittaa. Eikös heitot tehdä [P]+[G] vai tarkoitatko sitä Vanessan puskua? Voisitko selittää tarkemmin (minä vähä-älyinen /versus/images/graemlins/grin.gif)
    Kiitos Manji noista tiedoista siihen Vanessan komboon. Kokeilienpa sitä kunhan ehdin. /versus/images/graemlins/grin.gif
    Neonomide. Luulen, että kaikista paitsi heitoista voi paeta (lukuunottamatta Wolfin Frankensteineriä tai Akiraa, kun se vie kädestä ja sitten paukkuu).

19. Manjimaru

Manjimaru Grumpy old man

PSN:
    manjimaruFI
    XBL:
    freedfrmtheReal
    Takedownista ei voi paeta, mutta mount positionista voi. Gazza postasi tästä konsolifiniin. Katsokaa liikelistoista, en muista ulkoa miten Vanessan iskuja blokataan mountista.

Ja ryadus, peukalosääntönä mistään "catch"-heitosta ei voi paeta (pari poikkeusta, Wolfin HCF+[P]+[G], ja vanessan alaheitto missä se potkii polvilla) Esimerkkejä catch-heitoista: Akiran [6][4]+[P]+[G], Wolfin [6] [6]+[P]+[G].. Liikelistoihin on merkitty mikäli heitto on "catch"-tyyppiä. (HCT = High Catch Throw jne). Lisäksi takaheitoista ei voi paeta.

- ManjiMaru

20. Ryadus

Ryadus Well-Known Member

Tarkoitat vissiin sitä, että jos takedown osuu, siitä ei pääse heti irti, mutta voihan siihen liittyvät erilaiset lyönnit torjua, kunhan painaa oikein. Kyllähän minä tiedän, ettei takaheitoista voi paeta! /versus/images/graemlins/confused.gif
    Jos en tietäisi, hyvin menisi! /versus/images/graemlins/wink.gif

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice